Sunday, March 11, 2012

Epic OUM


Apa EPIC? Bagaimana nak login EPIC? Mangapa EPIC? cara guna EPIC?,Soalan assigment EPIC? Semua persoalan tentang EPIC akan cuba dijawab dan dipermudahkan.  

Kenalkah anda pada EPIC OUM?...Emmm apa tu yaa.. Sebenarnya EPIC adalah singkatan untuk Portal Pendidikan Kursus Internet. Ia adalah reka bentuk untuk melanjutkan ruang pembelajaran Pelajar SMP yang melakukan ijazah mereka diUniversiti Terbuka Malaysia. Saya dipahamkan student Semester 3 ke bawah telah dipakejkan dengan EPIC yang merangkumi HBEF2703 (Co- Curriculum), HBEF2803 (Professional Development),dan HBEF3603 (Professional Practice) dan memerlukan 14 jam kredit.

EPIC Merupakan pembelajaran secara atas talian (maya). Pelajar berhubung dengan penyelia secara talian melalui forum. Tugasan diberikan dalam bentuk kumpulan dan individu. Penghantaran tugasan adalah dalam bentuk e- portfolio. Pelajar akan diberi bimbingan dan panduan oleh penyelia masing-masing melalui sesi forum.

EPIC telah pun bermula sekarang . Penghantaran Assigment kumpulan bermula dari 6.3.2012 hingga  15.8.2012 manakala  Assigment Individu (jurnal Reflektif) adalah bermula 6.3.2012 hingga 27.7.2012. Pelajar sudah boleh mula berforum untuk tugasan .

Bagi pelajar yang kurang memahami cara untuk login, di sini saya terangkan secara ringkas

i. Buka portal EPIC (http://epic.oum.edu.my ) 
ii. Paparan ini akan muncul..

iii. Pada ruangan USERNAME  masukkan No Login dan Password MYLMS anda.

paparan berikut akan muncul


iv. Halakan 'mouse' pada 'kepala pelajar' dalam gambar paparan HBEF2703 seperti di atas akan muncul
v. klik paparan tersebut dan main permainan yang disediakan .(permainan tradisional melayu yang sangat menarik dan mudah)
vi. Anda akan dibawa ke paparan e-portfolio seperti dibawah

vii. Di sinilah (e-portfolio) tempat anda membaca modul (disediakn lengkap dalam bentuk PDF), merujuk assigment, mencari maklumat  dan berforum.

Pelajar juga boleh mendapatkan maklumat dan bertanyakan soalan berkenaan EPIC melalui EPIC Google di 

ok. Selamat berEPIC.

Maklumat lanjut boleh diperolehi terus dari OUM.

* Saya hanya berkongsi sedikit maklumat yang saya tahu.Jika maklumat yang disampaikan ini kurang tepat harap anda merujuk terus pada OUM. Saya hanya membantu memperkenalkan EPIC pada pelajar OUM yang masih kurang memahami dan tidak ada sebarang kepentingan terhadap penulisan saya ini.Harap maklum.

3 comments:

  1. kenapa ye bila saya cuba login ke epic x boleh?kat situ tulis login atau katalaluan salah...padahal same je...camane...x fahamla...boleh tolong x...

    ReplyDelete
  2. i.Pastikan cikgu memang dikehendaki ambil EPIC (semester 3 ke bawah). Jika cikgu tidak terlibat memang cikgu tak boleh login.

    ii.Pastikan username dan password sama dengan login MYLMS cikgu

    iii. Jika masih tak boleh login , sila berhubung terus dengan OUM. Mungkin nama cikgu tak dilinkkan dengan EPIC.

    iv. Cikgu boleh ke https://plus.google.com/u/0/108548136940287338823/posts untuk bersoaljawab dengan ADMIN EPIC .

    harap jawapan saya dapat membantu.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete