Wednesday, March 7, 2012

PANDUAN ASSIGMENT HBEF1403 (SENI DALAM PENDIDIKAN ) JANUARI 2012

Sudah lama tidak menulis di Blog ini disebabkan kesebokan masa. Bila buka mylms baru teringat tarikh penghantaran Assigment bagi sesi Januari 2012 tinggl beberapa hari sahaja lagi. Pastinya ramai yang sedang bertungkus lumus menyiapkan tugasan sambil menguruskan kehidupan seharian.

Saya ingin berkongsi sedikit pendapat berkenaan tugasan kali ini. Bagaimanapun ini hanyalah pendapat saya sahaja. Anda boleh berbincang dengan tutor anda kerana tugasan anda akan disemak oleh tutor anda sendiri. Pastikan tugasan yang anda buat menepati 'citarasa' tutor anda.

Soalan i.

i.        Hasilkan sebuah lukisan pelan lokasi sekolah dan pelan bangunan sekolah berserta lokasi bilik seni. Berikan pengenalan tentang pelan cadangan rekabentuk bilik seni.

ulasan.
berdasarkan pemahaman saya, anda dikehendaki membuat beberapa pelan;
i. pelan lokasi sekolah
ii. pelan bangunan sekolah (anda boleh dapatkan daripada pihak sekolah)/ pelan kebakaran
ii. pelan bilik seni
* untuk bahagian ini anda boleh berbincang dengan tutor samada hanya perlu membuat 2@ 3 pelan.Pendapat saya mencukupi 2 pelan iaitu pelan lokasi/bangunan dan pelan bilik seni.

ii.i.        Suasana dalam bilik seni sepatutnya menjadi daya penarik dan menjadi sumber ilham bukan sahaja kepada pelajar dan guru bahkan kepada seluruh masyarakat sekolah dan pelawat. Jelaskan setiap yang berikut berdasarkan pelan yang anda hasilkan:
a.                   Aspek fizikal
b.                  Aspek sosial
c.                   Aspek emosi
     bahagian ini adalah berkaitan dengan pelan bilik seni yang anda hasilkan. Anda dikehendaki menjelaskan berkenaan aspek pelan yang anda hasilkan (kedudukan,susunatur,warna dsb) secara terperinci merujuk kepada ELEMEN-ELEMEN dan PRINSIP-PRINSIP Seni Visual. Kaitkan dengan pelanggan (pelajar/murid/masyarakat/pelawat) berdasarkan aspek fizikal,sosial, dan emosi.

iii.  Pendidikan Seni Visual sekolah rendah merangkumi empat bidang iaitu menggambar, membuat rekaan dan corak, membentuk dan membuat binaan dan kraf tradisional. Huraikan bagaimana keempat-empat komponen ini dapat anda laksanakan dalam ruang bilik seni yang anda cadangkan.
    bahagian ini juga merujuk kepada perkaitan dengan pelan bilik seni yang anda hasilkan. Anda perlu merancang kedudukan,susunatur,peralatan dsb bagi 4 komponen tadi. Perancangan juga melibatkan persoalan APA,DIMANA,MENGAPA,BAGAIMANA,dan SIAPA bagi meracang pelan untuk ke 4 komponen tadi.

* Saiz bagi tugasan anda juga perlu dibincangkan dengan tutor anda samada saiz A4 atau A3. Bagaimanapun saya berpendapat saiz tugasan adalah bebas dan bergantung kepada kreativiti anda. Pastinya kriteria dalam RUBRIK perlu dititik beratkan. 

* Ini hanyalah pendapat saya sahaja. Boleh dijadikan panduan bagi menyiapkan tugasan anda. SAYA TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP SEBARANG KESALAHAN ATAU KEKELIRUAN TUGASAN ANDA.





No comments:

Post a Comment