Saturday, October 29, 2011

Panduan Assigment HBEF 1403 versi 2

Nampaknya tarikh penghantaran Assigment makin hampir. Mungkin  Anda semua sedang berhempas pulas menyiapkan assigment. Berdasaerkan tutorial  ke3 minggu lalu, ramai yang bertanya berkenaan assigment dan berdasarkan perbincangan didapati kebanyakan dari anda telah memahami kehendak soalan assigment tersebut. Bagaimanapun terdapat beberapa kekeliruan kecil sebahagian dari anda berkenaan beberapa perkara. Di sini saya jelaskan sedikit beberapa kekeliruan yang timbul.

i. Folio
a. Bahan 
 - Apa yang perlu anda lakukan adalah mencari seberapa banyak bahan berkaitan SDP. Anda boleh  mendapatkan bahan darp pelbagai sumber sama ada daripada surat khabar, majalah, buku-buku,internet dan sebagainya. Jangan hanya terbatas pada sumber internet sahaja. Bahan untuk SDP sangat banyak. Saya syorkan anda membeli buku-buku dan majalah lama yang dijual dengan harga murah di Pekan Sehari dan kedai-kedai buku terpakai.
           - Bagi bahan-bahan yang lebih terperinci, anda boleh dapatkan di Perpustakaan Negeri dan Daerah Masing-masing. Fotostat bahan tersebut dan lampirkan dalam folio.
          - Jangan hanya tertumpu pada bahan yang bertajuk 'Seni Dalam Pendidikan ' sahaja. Anda boleh lampirkan semua bahan yang berkaitan samada muzik,seni visual dan pergerakan  secara berasingan..Bahan anda juga boleh terdiri daripada bahan berbahasa Melayu atau Bahasa Inggeris. Malaha boleh juga diletakkan bahan dari pelbagai bahasa bagi menunjukkan anda betul-betul serius mendapatkan bahan.(tidak semestinya).
          - Kumpulkan semua bahan yang terbaik untuk dijadikan lampiran.
 ii. Kandungan Folio.
   - Berdasarkan bahan yang dikumpul. buat penerangan menggunakan peta minda atau pengurusan grafik.( anda juga boleh menggabungkan kedua-duanya sekali.Pastikan penggunaan peta minda dan pengurusan grafik mudah sifahami dan diberikan sedikit penerangan ringkas di bawahnya.
   - Gabungkan Semuanya (peta minda,penerangan folio dan lampiran bahan) dan bainding seperti assigment lain. Tajuk, isi kandungan ,sekapur sireh (jika perlu), rujukan hendaklah dilengkapkan.

ingat!!!!   Ketebalan assigment anda bukan bermakna assigment anda bagus. Apa yang dinilai ialah aspek penyampaian, kreativiti dan komitmen anda menyiapkan tugasan ini.


Panduan yang saya berikan hanyalah panduan berdasarkan perspektif saya . Anda perlu berbincang dengan tutor dan rakan-rakan anda. Apa yang perlu difahami ialah menyiapkan assigment adalah saat paling indah bagi seorang yang bergelar 'STUDENT U'.Semasa menyiapkan assigmentlah anda akan memperolehi ilmu yang tiada batasannya.Tidak kira apa pun subjek yang anda pelajari.
 Bak kata pujangga "Akar ilmu itu memangnya pahit tetapi buahnya adalah lazat ". Renung-renung dan fikirkanlah. 

Insyallah saya akan menulis berkaitan Bahagian B (powerpoint ) sedikit masa lagi. Wassalam

No comments:

Post a Comment